آموزش باریستا آ کادمی قهوه آمارو

آموزش باریستا آ کادمی قهوه آمارو

آمارو آکادمی آمارو باریستا آموزش قهوه
آموزش باریستا آ کادمی قهوه آمارو

آموزش باریستا آ کادمی قهوه آمارو

آمارو آکادمی آمارو باریستا آموزش قهوه

اسپرسو چیست

اسپرسو (به ایتالیایی: Espresso) گونه‌ای قهوهٔ غلیظ است که در اوایل قرن بیستم در تورین ایتالیا ابداع شده‌است. اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار بسیار از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود. اسپرسو یک قهوه دارای غلظت بالاتری از مواد محلول و معلق جامد است. اسپرسو کلاسیک گونه داغ خاستگاه ایتالیا آغاز تولید ۱۹۰۱ رنگ سیاه اسپرسو را لوییجی بتزرا، صاحب یک شرکت تولیدی در سال ۱۹۰۳ اختراع کرد. ایدهٔ او وارد کردن فشار به فرایند دم کردن قهوه بود که زمان لازم برای دم کشیدن قهوه را کم می‌کرد. او نام دستگاه جدیدش را ”دستگاه قهوهٔ اسپرسو” گذاشت. اسپرسو در ایتالیایی به معنای سریع است.

اسپرسو پایه برخی از نوشیدنی‌ها مانند کافه لاته، کاپوچینو، کافه ماکیاتو، کافه موکا و کافه آمریکانو است. در تهیه کاپوچینو حتماً اسپرسو را به‌کار می‌برند ولی در تهیه کافه لاته این امر ناگزیر نیست. میزان کافئین موجود در اسپرسو در واحد حجم از سایر نوشیدنی‌ها بیشتر است و به این دلیل هم هست که اکثر اوقات در مقیاس‌های کوچک سرو می‌شود. یک اسپرسو ۶۰ میلی لیتری دارای ۸۰ الی ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین است در حالیکه یک قهوه معمولی با حجم ۲۴۰ میلی لیتر داری ۹۵ الی ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین است.

تاریخچه اسپرسو

در مورد تاریخچه اسپرسو، شاید همین مقدار کافی است که بدانید دلیل اختراع اسپرسو تلاش مهندسان ایتالیایی برای تهیه سریع‌تر قهوه به منظور پوشش نیاز مردم در عصر انقلاب صنعتی و رشد و ترقی اروپا بود. یکی از ترجمه‌های اسپرسو که یک کلمه ایتالیایی است به زبان انگلیسی، واژه سریع‌تر می‌باشد،  بنابراین اسپرسو قهوه سریع در نظر گرفته می‌شود.

قهوه اسپرسو چگونه تهیه می‌شود ؟

اسپرسو به روش عصاره گیری (extraction) به دست می‌آید. به این صورت که آب داغ با فشار زیاد از بین ذرات آسیاب شده و فشرده‌شده قهوه به مدت حدوداً 30 ثانیه عبور کرده و عصاره قهوه گرفته می‌شود. این عصاره را در فنجان مخصوص سرو می‌کنیم و اسپرسو می‌نامیم.

اسپرسو چگونه سرو می شود؟

فنجان اسپرسو باید پیش از سرو، گرم شده باشد تا اسپرسوی موجود در آن سریعا سرد نشود.

در کنار فنجان اسپرسو تکه ای شکلات، بیسکوییت و یا چیزی شیرین با یک شات کوچک آب که گاها خیلی ملایم، معطر به عطر لیمو است، قرار می گیرد.

برخی اوقات آب را پیش از سرو قهوه و یا پس از آن می نوشند، گروه اول افرادی هستند که معتقدند نوشیدن آب سبب می شود که کام تازه شود، دسته دوم افرادی هستند که معتقدند برای تنظیم فشار خون باید آب را پس از نوشیدن قهوه میل کنند.

منابع

ویکی پدیا قهوه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.